Een betere digitale nieuwsbrief: 9 praktische tips

Ik schrijf het wel vaker: ik ben fan van digitale nieuwsbrieven, oftewel e-mailmarketing. Maar soms is de mail zo slecht uitgevoerd, dat hij beter niet verstuurd had kunnen worden. En dat is zonde van de inspanning, want mits goed gedaan, is dit een ideaal middel om contact te houden met je (potentiële) klanten. Daarom hier 9 praktische tips voor een betere digitale nieuwsbrief. Je kunt ze dus meteen bij je eerstvolgende mailing toepassen.

1. Stel vooraf een helder doel

Wat wil je bereiken met je nieuwsbrief? Als je niet weet waar je naartoe werkt, dan weet je ook niet of het resultaat mee- of tegenvalt. Daarom is het belangrijk om vooraf een helder doel te stellen. Dat kan zoiets simpels zijn als: “Ik wil dat minimaal 50% van de lezers de mail opent. Daarvan moet 20% op een van de links in de mail klikken”. Mocht je al wat verder zijn, scherp deze doelen dan aan. Bijvoorbeeld wanneer je een webshop hebt: x% van de lezers meldt zich aan voor de in de mail aangekondigde workshop, of koopt het product dat je met korting aanbiedt. Het doel moet wel realistisch en haalbaar zijn.

2. Stuur je mail aan de juiste doelgroep

Het lijkt een open deur, maar het gaat vaak mis: de mail is opgesteld aan de hele mailinglijst, terwijl een deel van de lijst maar geïnteresseerd is in het onderwerp. Maar hoe kom je erachter waar de ontvangers van je digitale nieuwsbrief in zijn geïnteresseerd? Dat is heel simpel: vraag het ze. Door je abonnees na het aanmelden (eventueel via een automatische opvolgmail) te vragen naar hun interesse, kun je de mails relevanter maken. Dit resulteert meteen al in een hoger openings- en klikpercentage en minder afmeldingen.

9 praktische tips voor een betere digitale nieuwsbrief: interessekeuze

3. Hou het bij één onderwerp

Vaak zie je dat organisaties maar vier keer per jaar een mail sturen. Deze mail is dan zo lang, dat je er je keuken mee kunt behangen. Waarom? Waar komt dit vandaan? Ik denk zelf dat dit nog uit de tijd van de papieren nieuwsbrieven stamt. Je stuurde als organisatie een periodieke, papieren nieuwsbrief naar je klanten. Maar een nieuwsbrief met een blanco pagina zag er niet zo lekker uit. Dus moest je genoeg content sparen om bijvoorbeeld vier A4-tjes te vullen.

Bij digitale updates is dit niet nodig, sterker nog: het is ten zeerste af te raden. Zeker wanneer je een duidelijke actie van de lezer verwacht. Geef ze daarom een heldere boodschap met slechts één call-to-action (bijvoorbeeld: meld je nu aan voor mijn nieuwsbrief!)

4. Maak het persoonlijk

Een goed mailprogramma (ook wel e-mail service provider of ESP genoemd) maakt het mogelijk om met samenvoegvelden te werken. Je dient dan wel je database op orde te hebben, zodat je je lezers bij hun voornaam kunt noemen. Het leest altijd net wat prettiger als een mail begint met ‘Beste Monique’, in plaats van met L.S., geachte lezer, of, helemaal geen aanhef. Zorg dus dat je bij het aanmelden minimaal de voornaam van je lezer te pakken krijgt. Of, doe het trapsgewijs (net als bij het interessegebied) en vraag mensen in een opvolgmail om hun naam door te geven. Voordeel: extra contactmoment!)

Ook de afzender van de nieuwsbrief kan doorgaans wat persoonlijker. We zijn namelijk sneller geneigd een mail te openen van een persoon dan van een bedrijf. Stuur daarom je volgende mail niet namens [organisatie] <info@organisatie.nl>, maar maak er van : Monique van BOE!media <mo@boemedia.nl>.

5. Gebruik de onderwerpregel en previewtekst van je mailprogramma

Nog dagelijks krijg ik mails met als onderwerp “Nieuwsbrief september” of “Nieuwsbrief [bedrijfnaam]”. Ik weet niet hoe jij hierover denkt, maar dat prikkelt mij niet om hem te openen. Zorg daarom dat de titel van je nieuwsbrief relevant is en prikkelt tot openen. Daarnaast kun je gebruik maken van de previewtekst: een aanvullende regel die nog iets meer prijsgeeft van de inhoud van jouw bericht.

Gebruik de onderwerpregel en previewtekst in e-mails

6. Gebruiksvriendelijke, mobiele vormgeving

Het is niet goed, ik weet het. Maar het eerste wat ik doe als ik ’s morgens wakker word, is mijn telefoon pakken en mijn mail lezen. En dat geldt voor meer mensen. Jij ook? Het is dan wel zo fijn dat de e-mails die je dan op dat relatief kleine schermpje leest, zijn geoptimaliseerd voor mobiel. Kies een goed, mobiel leesbaar lettertype en test hoe dit over komt. Deze mogelijkheid zit standaard in goede e-mailprogramma’s. Vergeet dus die grote kop met je logo bovenaan: de lezer weet van wie de mail komt, dat stond immers al in de afzender, Einstein. Open liever met iets dat je lezer prikkelt en waarbij hij of zij niet de neiging krijgt om na 2 regels de mail, grotendeels ongelezen, weg te gooien.

7. Een betere digitale nieuwsbrief verstuur je vaker

Wat is de juiste frequentie voor je nieuwsbrief? Dat is best lastig te beantwoorden en kan deels afhangen van je doelgroep. Maar je hoeft niet te wachten tot de eerder genoemde 4 A4-tjes gevuld kunnen worden. Om goed in beeld te blijven bij je lezers, is een wekelijkse nieuwsbrief aan te raden. Maar hou het kort, want op nieuw keukenbehang zitten we niet te wachten. Eén item dat relevant is en toegespits op de lezer, is vaak al voldoende.

8. Tijdstip van verzenden

Bestaat er zoiets als een ideaal tijdstip van verzenden? In ieder geval is er zoiets als een minder of verre van ideaal tijdstip van verzenden. Denk bijvoorbeeld aan maandagochtend: de week is nog maar net is begonnen, je mailbox puilt uit met zaken waar je de week ervoor niet aan toe bent gekomen (of geen zin in had). Beter van niet om dan de aandacht van je lezers op te vragen. Noemde ik eerder al het ’s morgens vroeg lezen van e-mail op mobiel? Er zijn diverse onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat de donderdagochtend vaak het ideale moment is voor je e-mail. Maar ook dit kan per doelgroep verschillen. Hoe kom je erachter wat voor jouw doelgroep werkt? Test, test, test. In mailprogramma’s als Mailchimp kun je A/B-testen met het tijdstip van verzenden: welke mail kreeg de meeste kliks? Welke mail werd het meest geopend? Mocht je al een tijdje nieuwsbrieven versturen, dan is het zeer zinvol om te kijken naar de data die je bij vorige mails hebt verzameld. Kijk naar het tijdstip dat je de meest succesvolle mails hebt verzonden. Zit daar een patroon in?

Bonustip: maak het voor mensen makkelijk om zich aan te melden

Zorg dat de aanmeldknop voor je nieuwsbrief overal duidelijk in beeld is op je website, en leg uit wat mensen kunnen verwachten. Bijvoorbeeld hoe vaak krijgen ze mail? Welke onderwerpen worden er behandeld?

Je kunt op de aanmeldpagina van de nieuwsbrief eventueel een link naar je mailarchief plaatsen.

Als je deze tips toepast, dan ben je al goed op weg naar  een betere digitale nieuwsbrief waar je lezers iedere keer weer naar uitkijken!