Ik ga naar WordCamp Europe en neem mee terug…

Volgende week ga ik naar WordCamp Europe. Via een WordPress Meetup in Rotterdam werd ik vorig jaar gewezen op WordCamp Nederland. Daar was ik vervolgens zo enthousiast over, dat ik niet twijfelde om me ook aan te melden voor WordCamp Europe.

In twee dagen zal ik helemaal worden volgestopt met nieuwe informatie over WordPress. Dat wordt weer keuzes maken, want natuurlijk is alles interessant.

Misschien heb jij nog vragen over WordPress? Laat me weten waar ik op moet letten en ik neem het voor je mee terug!

digitale transformatie en het mkb

19/5/16: Gratis infoavond digitale transformatie en het mkb

Op 19 mei a.s. organiseert BOE!media een gratis informatieavond over digitale transformatie in het mkb.

Dat digitalisering zijn intrede in het bedrijfsleven heeft gedaan, valt niet te ontkennen. We werken allemaal al jaren met e-mail, slaan onze offertes, facturen en andere documenten op in een map op onze computer, of in een online omgeving. We hebben allemaal wellicht een zakelijke smartphone, waarop we geacht worden altijd bereikbaar te zijn: via Whatsapp, e-mail, sociale media….

Via moderne software krijg je automatisch de laatste rapportages over je bedrijf in beeld, of in jouw geval is een Excel-lijstje dat je handmatig bijhoudt ook goed genoeg.

We zijn dus best goed bezig. Toch? Is jouw organisatie echt klaar voor de toekomst? Weet jij om te gaan met de technologische versnelling, de toenemende informatiestromen, nieuwe organisatievormen, op een dusdanige manier dat het je meer efficiëntie en voordeel ten opzichte van je concurrenten oplevert? En kun je dat over 10 jaar nog steeds? Bestaat jouw organisatie dan eigenlijk nog wel?

Monique Dubbelman (BOE!media) adviseert organisaties over digitale transformatie en online communicatie. Voor haar eindscriptie voor de opleiding Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam doet zij onderzoek naar het gebruik van digitale informatie in het kleinbedrijf: organisaties tot 50 personen.

De voortgang van dit onderzoek zal zij presenteren op een informatieavond over digitale informatie.

Meer informatie en aanmelden voor deze gratis infoavond

Maak je e-mails persoonlijk met merge tags

Ok, het haalt het qua beleving niet bij een ansichtkaart van de liefde van je leven, maar als je aan doet, zorg dan op zijn minst dat het voor de ontvanger zo leuk mogelijk wordt.

Gebruik voor persoonlijke e-mails Merge tags of samenvoegvelden

Een gepersonaliseerde e-mail geeft de ontvanger het gevoel dat deze echt persoonlijk voor hem of haar bedoeld is. Hiervoor gebruik je Merge tags, in goed Nederlands kunnen we dit ook samenvoegvelden noemen. Deze term ken je misschien wel uit Word, waar je ook brieven kunt maken met gegevens uit een database.

Waarom zou ik al die moeite doen?

Dat is een goede vraag, die gemakkelijk is te beantwoorden. Goed uitgevoerde, gepersonaliseerde e-mailmarketing kan de effectiviteit van je mailing met 25-30% verhogen. En je stuurt die e-mails niet voor je hobby, toch? Je wilt er wat mee bereiken. Alle dingen die helpen om je doel beter te bereiken, zijn meegenomen. Een ander niet onbelangrijk argument is, dat gepersonaliseerde e-mails minder snel in SPAM terecht komen.

[alert heading=”Heb je nog niet eerder aan e-mailmarketing gedaan?” type=”info”]Dan adviseer ik je om mijn gratis e-book ‘Aan de slag met e-mailmarketing’ eerst te downloaden. Je krijgt dan ook gratis de ‘Startgids ‘ erbij.[/alert]

Hoe werken Merge tags en wat zijn het?

Merge tags is een term van Mailchimp, mijn favoriete e-mail service provider (ESP). Maar werk je met een andere ESP, dan zal deze ongetwijfeld ook de mogelijkheid tot bieden, alleen onder een andere noemer.

Merge tags zijn simpele stukjes code, die verwijzen naar informatie op een andere plek.

Zo verwijst de code *|FNAME|* in Mailchimp naar de voornaam die is ingevuld in het aanmeldveld van je nieuwsbrief.  In de praktijk ziet dat er als volgt uit:

Links de Merge tag, rechts het resultaat na samenvoegen.

Links de Merge tag, rechts het resultaat na samenvoegen.

Ik heb nog een extra stukje code toegevoegd: voor FNAME zie je ook nog TITLE staan. Want hoe lelijk is het, als de naam in de aanhef niet met een hoofdletter begint? Helaas zijn mensen zelf vrij slordig met het invullen van hun gegevens voor je mailinglijst. En als die mailinglijst heel groot wordt, dan heb jij natuurlijk geen zin om al die gegevens handmatig te gaan aanpassen. De code TITLE zorgt ervoor dat deze Merge tag altijd met een hoofdletter begint.

Waar vind je al die handige merge tags?

Het is natuurlijk leuk, zo’n Merge tag invoegen. Maar waar vind je ze? Want het is niet te doen om ze allemaal uit je hoofd te leren.

Je vindt de Mailchimp Merge tags op de volgende plekken:

  1. Daar waar je ze nodig hebt, in het opmaakscherm van je e-mailcampagne.
    merge-tags-bij-het-ontwerpen-van-een-mailing
  2. In je abonnee-lijst
    De Merge-tags van je abonneelijst kun je ook gebruiken in je mailing. Je kunt daar ook zelf nieuwe Merge tags aanmaken.
    Een voorbeeld: voor mijn klanten die een -website door mij hebben laten maken, heb ik een (onzichtbaar) veld aangemaakt waarin ik hun huidige WordPress-versie heb genoteerd. Toen er een belangrijke update voor WordPress aankwam, kon ik mijn klanten gemakkelijk laten zien of het nodig was om deze update uit te laten voeren, zonder dat zij of ik moesten uitzoeken welke versie van WordPress ze hadden.
  3. In de kennisbank van Mailchimp
    Mailchimp heeft een uitgebreide kennisbank, waarin veel tips over de mogelijkheden van de software staan. Deze informatie kan nogal overweldigend zijn, dus mijn advies is, om eerst eens een kijkje te nemen op de pagina ‘Getting started with Merge tags’.

Test of je Merge tags goed staan!

Ok, je hebt je mailing geschreven en je Merge tags ingevoegd. Maar hoe weet je nu of het goed gaat? Het zou vervelend zijn als je abonnees een mailing krijgen met allemaal rare code.
Gebruik om je mailing te controleren daarom de Preview mode van Mailchimp. De link hiernaartoe vind je rechtsboven in het design-scherm.

de-preview-mode-van-mailchimp

Vervolgens kom je in het previewscherm. Klik rechtsboven op ‘view headerinfo’ en vervolgens op ‘view livemerge info’. Alle Merge tags vullen zich nu met de gegevens uit je database. Je kunt nu controleren of ze goed staan, en of de gegevens op de juiste manier worden gevuld. Met de pijltjes naast het ‘to-veld’ kun je door je database heen scrollen.

previewscherm-mailchimp

Welke soorten Merge tags zijn er allemaal?

Mailchimp onderscheidt flink wat soorten Merge tags:

  • Merge tags voor campagnes
  • Feed Merge tags
  • Merge tags voor A/B Split campagnes (alleen bij betaalde accounts)
  • Merge tags voor RSS-gebaseerde campagnes
  • Merge tags voor personaliseren
  • Merge tags voor onderwerpregels
  • Merge tags voor e-mail footers
  • Merge tags die je kunt gebruiken in je bevestigingsmail en op de ‘final welcome’-e-mail
  • Merge tags voor lijst- en accountinformatie
  • Merge tags voor ledentelling
  • Merge tags voor sociale media
  • Video merge tags
  • Conditionele merge tags
  • API merge tags
  • Merge tags voor geautomatiseerde e-mails

Bekijk de Merge tag cheat sheet op de website van Mailchimp

Wil je helemaal losgaan? Deze blog van Mailchimp over advanced Merge tags gaat nog wat verder.

Niet zelluf doen?

Het is niet voor iedereen weggelegd om dit allemaal zelf te kunnen of willen doen. Soms is je technische kennis te beperkt, soms heb je er gewoonweg geen tijd voor. Je kunt BOE!media ook inhuren voor het inrichten, schrijven en optimaliseren van je e-mailcampagnes. Nieuwsgierig? Stuur me een e-mail voor een vrijblijvende offerte.

[share title=”Interessant? Delen mag!” facebook=”true” twitter=”true” google_plus=”true” linkedin=”true” email=”true”]

 

BOE!media heeft een mobielvriendelijke website

Google past mobiel zoekalgoritme aan

Het was gisteren toch wel het nieuws van de dag: gaat op mobiele apparaten voorrang geven aan websites die een mobielvriendelijke versie hebben. Heb je dit niet? Dan doe je niet meer mee.

Hoe zit het met jouw website? Is die wel geschikt voor mobiele weergave?

Nou lijkt het mij, met het huidige (en alleen maar toenemende) gebruik sowieso verstandig om te zorgen dat je website is geoptimaliseerd voor mobiel. Met is dat, met het installeren van een nieuw, thema, een fluitje van een cent. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op voor een vrijblijvende prijsopgave.

[button shape=”square” size=”regular” float=”none” href=”https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/” target=”blank” info=”none” info_place=”top” info_trigger=”hover”]CHECK NU OF JOUW WEBSITE GESCHIKT IS VOOR MOBIEL[/button]

 

[share title=”Interessant? Delen mag!” facebook=”true” twitter=”true” google_plus=”true” linkedin=”true” email=”true”]

13 Onmisbare plugins voor WordPress

Plugins zijn voor de kers op de appelmoes. Door het installeren van plugins krijgt je website ineens een berg functionaliteit erbij, of zien bepaalde zaken er net wat mooier uit dan zonder.

Je kunt niet ongestraft elke plugin die je tegenkomt installeren in WordPress. Soms geven ze problemen met andere plugins, of met het thema dat je hebt geïnstalleerd. Of ze zijn niet voldoende getest met de versie van WordPress die jij gebruikt.

[alert heading=”Let op!” type=”warning” close=”true”]ik heb het niet over websites die geïnstalleerd zijn op WordPress.com, het gaat hier alleen over selfhosted WordPress websites![/alert]

Hieronder volgt een overzicht van mijn favorieten. De links gaan direct naar het zip-bestand dat je kunt uploaden als nieuwe plugin via het admin-panel van WordPress. Je kunt het zip-bestand ook uitpakken en via FTP uploaden. Alle plugins zijn gratis te downloaden. Wanneer het om een betaalde plugin gaat, dan vermeld ik dat erbij.

Analytics

Google Analytics by Yoast
Je hebt een Google Analytics account, maar je weet niet hoe je de tracking code op je website installeert? Met deze plugin is het een fluitje van een cent.

Beeld

Veel gebruikers stoeien met het uploaden van plaatjes naar hun WordPress website. Welke maat moet het beeld hebben? En welke grootte? Welk bestandsformaat? (jpg, gif of png?)

Resize image after upload plugin
Doorgaans wordt je website er niet sneller van als je foto’s zo hoepla, vanaf je camera rechstreeks in WordPress propt. Deze foto’s zijn vaak enkele Mb’s groot, afhankelijk van je camera. Het is wenselijk om je afbeeldingen op je website maximaal rond de 100Kb te houden. Met deze plugin wordt de foto die je upload automatisch verkleind tot een door jou opgegeven maat. Zo voorkom je dat je beschikbare webruimte binnen de kortste tijd vol loopt. Mooie bonus: de plaatjes laden ook een stuk sneller!

Beveiliging

Wordfence
WordPress is een van de populairste content management systemen, en dat weten hackers ook. Helaas zijn gebruikers van WordPress nog al eens slordig met het maken van loginnamen en wachtwoorden. Wordfence heeft veel beveiligingsfuncties, maar o.a. beschermt het je Wordpres swebsite, scant hem op virussen en meldt wanneer er loginpogingen worden gedaan door derden.

Formulieren

Sommige thema’s hebben een formulierfunctie ingebouwd, maar je kunt veel meer met formulieren doen, zoals reserveringen voor evenementen of vakanties, aanmelden voor een cursus of excursie, etc.

Contact form 7
Het formulier dat ik het meest gebruik. Gratis, maar biedt geen mogelijkheid tot conditionele velden. Aangevuld met CFDB makkelijk te exporteren naar Excel of Google Drive voor beter overzicht van aanmeldingen.

Gravity forms
Dit is een betaalde plugin met meer functionaliteit dan Contact form 7. Voor 39 dollar per jaar koop je een licentie voor 1 domein. Wil je weten wat deze plugin allemaal kan en hoe hij werkt? Probeer dan eerste de demoversie.

Links

Broken Link Checker
Ja, leuk die links op je website, maar wat als ze niet meer werken? Moet je dan al die links handmatig gaan controleren? Nee dus, ook hier is een plugin voor. Broken Link Checker stuurt je mailtjes als er een verbroken link op je website wordt geconstateerd.

Menu

Max megamenu
Heb je grote menu’s? Dan is Max Megamenu jouw plugin. Geen ellenlange pulldownmenu’s meer, maar mooie, overzichtelijke kolommen. Geen idee wat je kunt verwachten? Bekijk de demo op de website van de ontwikkelaar.

Nieuwsbriefintegratie

Mailchimp for WordPress lite
Verstuur je nieuwsbrieven (Nee? Foei! Lees hier waarom je daar subito mee moet starten!) via Mailchimp? Dan zorgt deze plugin voor een goede integratie van aanmeldformulieren op je website.

Performance

P3
Plugins zijn een waardevolle aanvulling op je website, maar kunnen er ook voor zorgen dat hij ontzettend traag wordt. Met deze plugin kun je de performance van je WordPress website meten en kijken welke plugins voor vertraging zorgen.

PSP

Oftewel payment service providers. Geen ‘echte’ plugins, maar wil je een webshop starten in WordPress, dan heb je, naast een webwinkel-plugin, ook betaalmogelijkheden nodig. De volgende betaalsystemen bieden een goede integratie met Woocommerce, de bekendste webwinkel-module voor WordPress.

Pay.nl
Mollie
Sisow

SEO

De zoekmachine optimalisatie plugin van Yoast
Wil je op een gemakkelijke manier je website goed vindbaar maken in zoekmachines, dan mag deze plugin niet ontbreken.

Talen

WPML
Deze betaalde plugin is de beste plugin die je kunt installeren als je een meertalige website wilt. Neem de lifetime-versie en voor minder dan 200 dollar ben je klaar (tsja ondernemers, soms ontkom je er niet aan om te investeren).

Webwinkel

Woocommerce
Momenteel de meest gangbare plugin voor het integreren van webwinkelfunctionaliteit in WordPress.
Woocommerce-NL
De Nederlandse vertaalmodule van Woocommerce. Handig als je website Nederlandstalig is.
Betalingsmogelijkheden webshop: kijk in deze lijst ook bij het kopje PSP voor handige betaalhulpmiddelen voor je webshop

Deze lijst is uiteraard niet volledig en zal met regelmaat worden bijgewerkt. Wat zijn jouw favoriete plugins voor WordPress? Of heb je aanvullingen of opmerkingen over de genoemde plugins? Laat het me weten en geef hieronder je reactie!

[share title=”Interessant? Delen mag!” facebook=”true” twitter=”true” google_plus=”true” linkedin=”true” email=”true”]

 

IFTTT of in goed Nederlands: Als dit dan dat. Wablief?

Ja, toegegeven, in het Nederlands klinken dit soort namen echt een stuk minder sexy. Waar heb ik het over? IFTTT, uitgesproken als IFT, voluit: if this then that. Dat klinkt nog steeds een beetje als hocus pocus, maar ik zal het uitleggen.

We gaan steeds meer programma’s en social media applicaties gebruiken. De lijst met programma’s die ons leven gemakkelijker zouden moeten maken, wordt alleen maar langer en langer. In toenemende mate bevinden deze programma’s zich niet meer als download op onze computer thuis op het bureau, maar gaat het om ‘cloud-applicaties’: software die op het internet staat en ook op die plek jouw gegevens beheert.

Laat het internet voor je werken

Soms is het een beetje vermoeiend: ben je al voor de zoveelste keer dezelfde handeling aan het verrichten (bijvoorbeeld iets exporteren van het ene programma naar het andere). Kan dat dan niet anders? Jazeker! Met IFTTT kun je zonder technische kennis standaard handelingen op het internet automatiseren.

Een voorbeeld: Denk je bij jezelf: “Goh, die foto’s op Facebook waar ik in getagged ben, die zou ik wel automatisch op willen slaan in mijn Dropbox.” Geen zorgen, IFTTT regelt dat.

Op zoek naar andere Facebook-activiteiten om te automatiseren? IFTTT geeft een overzicht van populaire ‘recepten’ voor het automatiseren van Facebook-activiteiten. Je kunt aangeven welke applicaties je allemaal gebruikt, en IFTTT geeft suggesties voor het automatiseren van bepaalde handelingen.

 

Facebook recipes IFTTT

Zapier

zapier-logoZapier makes you happier! Verzin daar maar eens een goede Nederlandse tegenhanger voor. Aijer maakt je blaijer! Ok, het blijkt wel weer dat mijn talent niet bij het verzinnen van Nederlandse varianten op deze programma’s ligt (ik was vroeger ook al niet zo goed in het bedenken van slagzinnen).

Zapier doet min of meer hetzelfde als IFTTT, maar richt zich met het automatiseren van processen meer op het bedrijfsleven. Zo kun je bijvoorbeeld bepaalde e-mails vanuit Gmail of Microsoft Exchange exporteren naar een spreadsheet in Google docs (handig voor bijvoorbeeld aanmeldformulieren voor een cursus), waarbij je ook nog het onderwerp van de mail of een bepaald filter kunt selecteren.

Zapier keuze voor apps

 

Oneindig veel mogelijkheden

Het is onmogelijk om alle mogelijkheden van alleen al deze twee programma’s te noemen. Ik zou zeggen: meld je (gratis) aan en probeer wat voor jou werkt. Jouw werkprocessen zullen niet heel erg afwijken van wat anderen doen, dus grote kans dat er al een ‘recept’ aanwezig is dat jij kunt gebruiken.

www.ifttt.com
www.zapier.com

Meer vergelijkbare software testen? Op Alternativeto.net staat een lijst met meer dan 20 alternatieven voor Zapier en IFTTT.

Welke je ook kiest: jij gaat enorm veel tijd overhouden. Wat ga je daarmee doen?

[share title=”Interessant? Delen mag!” facebook=”true” twitter=”true” google_plus=”true” linkedin=”true” email=”true”]

Hoe ver mag een fotograaf gaan met het bewerken van foto’s?

Er wordt de laatste jaren veel gesproken over fotomanipulatie en vooral over de grenzen van wat acceptabel is en wat niet. Met de huidige fotobewerkingssoftware kun je in een handomdraai foto’s naar je hand zetten. De vraag is: kan dat wel? En waar trek je de grens?

Over dit onderwerp schreef ik een paper: “Ethiek versus Esthetiek: hoe ver mag een fotograaf gaan met het bewerken van foto’s?”
Deze paper is geschreven voor het vak Beroepsethiek, in het kader van de opleiding Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Het paper is beoordeeld met het cijfer 9.

Ben je geïnteresseerd in dit onderwerp? Je kunt mijn paper hier downloaden. Ik ben benieuwd naar jullie mening!

[share title=”Interessant? Delen mag!” facebook=”true” twitter=”true” google_plus=”true” linkedin=”true” email=”true”]

wordpress logo

Hoe installeer je WordPress op je eigen domein?

Binnen 4 minuten WordPress installeren op je eigen domeinnaam? Daarvoor hoef je echt geen techneut te zijn! De meeste providers hebben een handig hulpmiddel geïnstalleerd om WordPress op je eigen domein te installeren.

Bekijk deze video waarin je kunt zien hoe je binnen 4 minuten WordPress installeert.

Het voorbeeld behandelt een installatie bij Strato, maar de meeste hosting providers hebben een vergelijkbare tool waarmee je binnen enkele minuten WordPress zonder gedoe op je eigen domein installeert.

Je hebt geen extra software nodig, alleen een account en een domeinnaam met hosting, inclusief MySQL-database (en de logingegevens daarvan).

[share title=”Interessant? Delen mag!” facebook=”true” twitter=”true” google_plus=”true” linkedin=”true” email=”true”]

 

 

 

 

Wat is het bestaansrecht van spam referral?

In de vorige artikelen in deze serie schreef ik wat ‘spam referral’ is en ook hoe je er vanaf kunt komen.

Dat we last hebben van ‘spam referral’ mag inmiddels duidelijk zijn. Maar waarom doen ze het eigenlijk? En hoe doen ze het?

Waarom bestaat spam referral?

Er zijn verschillende redenen waarom iemand een spambot zoals deze activeert. De eerste is, dat ze het web crawlen om website-informatie te verzamelen, zoals bijvoorbeeld de crawlers van Google doen. Soms is het doel wat wazig, alsof ze op zoek zijn naar kwestbaarheden op het gebied van veiligheid. Het internet zit vol bots.

De tweede reden is, dat ze in beeld willen komen bij website-eigenaren. Dus drukken ze verwijzingslinks door naar je website, in de hoop dat je deze opent om te kijken wie er doorlinkt naar je website. Als je verkoper bent van een programma voor het zoekmachineoptimalisatie, zoals Semalt, wat is dan een betere manier om je te vermarkten dan deze? Gegarandeerd dat ze bij eigenaren van kleine websites de illusie wekken dat er daadwerkelijk iemand een link naar zijn website heeft geplaatst.

De derde reden is, dat ze simpelweg een grote groep mensen naar een bepaalde website willen laten kijken. Het is misschien een vage SEO-service – Ik zorg dat je xx bezoekers op je website krijgt voor €€. Het zal ook voor bezoekers zorgen, omdat veel verwijzingen niet bouncen (want we blijven zoeken en zoeken naar die link naar onze website, voordat we uiteindelijk concluderen dat het SPAM is). Derhalve kan het worden verkocht als ‘kwaliteits’verkeer, hoewel er een uiterst kleine kans bestaat dat het om potentiële klanten gaat.

Hoe doen ze het eigenlijk?

De crawlers werken redelijk eenvoudig: ze beginnen met een lijst van webpagina’s en scannen deze op links. Dan volgen ze deze links, op zoek naar meer. Nieuwe crawlers gebruiken Javascript om ook dynamische pagina-inhoud op te kunnen vragen, waardoor ze uiteindelijk de Google Analytics tegenkomen.

 

De ‘ghost referrals’ bezoeken je website niet echt; zij maken gebruik van een lus in hoe Google Analytics op de achtergrond werkt. Wanneer iemand jouw website bezoekt, wordt automatisch het Google Analytics-javascripprogrammaatje gestart. Dit stuurt een ‘ping’ naar de Google Analyticsservers met informatie over de bezochte website (geïdentificeerd door de UA-#######-# trackingcode), een unieke gebruikerscode (die zogenaamd van een cookie op je computer komt), de bezochte pagina, de hostnaam van de server en de verwijzingsbron. De spammers versturen miljoenen nep-‘pings’ met speciaal samengestelde informatie én hun websiteinformatie als de verwijzingsbron.

Ze komen dus niet daadwerkelijk op je website om de trackingcode te krijgen, ze gebruiken waarschijnlijk random codes uit een reeks. Omdat ze niet echt je website hebben bezocht, weten niet wat de hostnaam van je server is. Daarom zie je dus hostnamen zoals ‘iedit.ilovevitaly.com’ of apple.com’ staan. Dat maakt duidelijk dat dit verkeer nep is.

En wie doet het? Op de website blackMORE Ops plaatste iemand het volgende commentaar: “Good job! Vitaly Popov is my real name. […] I don’t need to hide my personality, because what I’m doing it isn’t a crime as minimum in Russia. It is just creative marketing. And yes, I’m having a lot of fun and laughing at you all!”  Toegegeven: Google heeft een duidelijk manco in zijn analyticssysteem, en deze snuggere aap maakt daar dankbaar gebruik van. Het is verrassend dat het nog niet door veel anderen is nagedaan.

[content_band inner_container=”true” no_margin=”true” border=”all” padding_top=”10px” padding_bottom=”10px” bg_color=”#eee” bg_image=”” parallax=”true” bg_video=”” bg_video_poster=””]

In deze blogserie “Hoe verwijder je referral spam uit Google Analytics?” zijn de volgende artikelen verschenen:

1. Wat is referral spam?

2. Ghost referrals verwijderen uit Google Analytics

3. ‘Enge’ crawlers zoals Semalt verwijderen uit Google Analytics

4. Bots en spiders die zich wel gedragen

5. Waarom bestaat spam referral en hoe doen ze het?

Deze serie artikelen is een vertaling van een blogpost van Mike Sullivan van Analytics Edge.

[/content_band]

[share title=”Interessant? Delen mag!” facebook=”true” twitter=”true” google_plus=”true” linkedin=”true” email=”true”]